EN / NL

Actueel

Guerrilla te zien op de Nederlandse...

Festival de Nederlandse Dansdagen viert dit jaar op 5, 6, 7 en 8 oktober haar 20-jarig bestaan. Tijdens dit feestelijke jubileum presenteert het de top van de Nederlandse dans in Maastricht. Van urban Lees meer >>

Seizoen 17-18

Sluier    (12+)

Zij kijkt uit het raam. Er hangt sluierbewolking. Maar zij wil zon. Hij is zon. Ze wil weten wat ze voelt. Voor hem. Maar hé, dat mag niet. Haar ouders, broers en neven houden een oogje in het zeil.
Eén oogje? Nee. Duizend-en-één oogjes.

Leven tussen twee culturen, soms lijkt het wel onmogelijk. Wat doe je als je wilt leven naar de tradities van je ouders, maar tegelijk in een nieuw land woont en niet wilt afwijken van je leeftijdsgenoten? Wat als je verliefd wordt op iemand met een andere achtergrond en in een Romeo en Julia-situatie belandt, gegrepen door de onweerstaanbare aantrekkingskracht van de liefde?

Als choreografe Wies Bloemen van Danstheater AYA ergens in uitblinkt, dan is het wel in het vertalen van oer-persoonlijke verhalen naar de dansvloer. Eigen, herkenbare verhalen van dansers, sommigen met een moslim-achtergrond, anderen uit de Nederlandse provincie of juist ‘van de straat’: ze smelt ze samen in aangrijpende voorstellingen waarin een groot puberpubliek zich kan herkennen. Het levert ontroerende momenten op. Openhartige gesprekken tussen vrienden. En het laat vooral één ding heel duidelijk zien: uiteindelijk is iedereen op zoek naar hetzelfde: liefde en erkenning.

Sluier ging vorig seizoen in première en kreeg volle zalen aan het swingen – en stil. Al vele jongeren herkenden zich in de voorstelling, die op een gevoelige manier de strijd tussen twee werelden laat zien, met ruimte voor dialoog en verzoening. Een opzwepend verhaal van duizend-en-één dagdromen, vol dans, spel en live Arabische zang.

Choreografie: Wies Bloemen i.s.m. de dansers
Dans: Mouna Laroussi, Chérif Zaouali, Laila el Bazi
Breakdance: Zino Schat
Zang: Karima el Fillali
Muziek: Kaveh Vares
Speelperiode: september t/m november 2017
Boekingen: Frontaal Theaterbureau, Mirjam Nebbeling, info@frontaal.com, 020-6929603

Vlieger zonder koord   (6+)

Een familie is op de vlucht omdat het thuis niet meer veilig is. Vlieger zonder koord vertelt over de reis die ze maken en de moed om een nieuw leven op te bouwen in een onbekende wereld. Over hoe de familieleden met vallen en opstaan een nieuw evenwicht proberen te vinden.
Als alles wat we kennen en waarvan we houden verloren is gegaan, hoe rapen we onszelf dan weer op om door te gaan? De voorstelling maakt voor een heel jong publiek het verdriet van dit verlies voelbaar, maar toont ook de vreugde om de veerkracht van de mens op moeilijke momenten. Want Vlieger zonder koord laat bovenal zien dat de vlieger altijd blijft vliegen, zelfs bij harde wind tegen. De voorstelling beweegt zich tussen spanning, ontroering, opluchting en blijdschap. Open je ogen, open je hart en laat je meenemen op een onvergetelijke reis met een vlieger zonder koord.

Choreograaf Erik Kaiel maakte al een schetsversie van de voorstelling in Wenen (2016) en maakt er een complete voorstelling van bij AYA. De kinderen en hun ouders in Wenen waren diep ontroerd door het verdriet én het plezier van deze familie op de vlucht.

Theaters en gymzalen basisonderwijs
Speelperiode: januari-april 2018

Boekingen: Frontaal Theaterbureau, Mirjam Nebbeling, info@frontaal.com, 020-6929603

I CALL MY BROTHERS   (14+)

Een bom is geëxplodeerd, een stad verlamd van angst. Amor dwaalt door de straten en doet zijn best niet op te vallen. Vooral geen aandacht te trekken. Maar wat is normaal gedrag als iedereen zo wantrouwig naar je kijkt? Lijkt hij niet verdacht veel op de dader, dezelfde afkomst, dezelfde zwarte rugzak? Is hij misschien de dader, of zijn het de ogen van anderen die hem langzaam veranderen in de gehate terrorist? Amor weet het niet meer. Als hij zichzelf in de winkelruit ziet, schrikt hij: ‘Ik ving de blik van een extreem verdacht individu. Het was mijn eigen reflectie.’

Voor het eerst slaan De Toneelmakerij en Danstheater AYA de handen ineen voor een gezamenlijke voorstelling over angst, vooroordelen en terrorisme, gebaseerd op de gelijknamige roman van de Zweeds-Tunesische schrijver Jonas Hassen Khemiri. Regisseur Liesbeth Coltof en choreograaf Wies Bloemen tekenen samen voor een rauwe, zinderende voorstelling met vier acteurs en vijf dansers. Het publiek kruipt in het hoofd van een jonge man en volgt hem 24 uur van zijn leven. Dwalend door de stad, op het felle ritme van de dans, wordt hij door zijn eigen schaduw op zijn hielen gezeten. De telefoon waarmee hij zijn brothers belt is zijn enige draad met het leven. Langzaam vervaagt de grens tussen realiteit en fantasie, tussen dader en slachtoffer, tussen speler en danser.

Jonas Hassen Khemiri (1978) schreef I CALL MY BROTHERS als reactie op de terroristische bomaanslag in het centrum van Stockholm in 2010. Khemiri is in Zweden een van de belangrijkste schrijvers van zijn generatie. Zijn toneelstukken werden uitgevoerd op meer dan vijftig internationale podia en zijn werk is in meer dan vijftien talen vertaald.

Tekst: Jonas Hassen Khemiri
Regie en choreografie: Wies Bloemen en Liesbeth Coltof
Zaal: midden- en grote zaal
Speelperiode: 12 maart t/m 20 mei 2018

AYA op de huid    (12+)

Energieke dans met een persoonlijk verhaal, de wil om het leven te dansen, de intimiteit van een klaslokaal en de kwetsbaarheid van de danser: AYA op de huid is een interactieve voorstelling die ontroert, raakt en verleidt.

AYA heeft speciaal voor het VO dit nieuwe programma ontwikkeld. Een danssolo in de klas in de tijd van een lesuur. De leerlingen krijgen aansluitend een korte choreografie aangeleerd.

Choreografie: Wies Bloemen i.s.m. de dansers
Gedanst door: Kathrin Gramelsberger, Gwensley Paula, Sjaan Flikweert, Rick Reekers of Regilio Sedoc
Speelperiode: het hele jaar 2017
Boekingen: Frontaal Theaterbureau / Mirjam Nebbeling / tel: +31 (0)20 6929603 / mirjam@frontaal.com