EN / NL

Actueel

Guerrilla te zien op de Nederlandse...

Festival de Nederlandse Dansdagen viert dit jaar op 5, 6, 7 en 8 oktober haar 20-jarig bestaan. Tijdens dit feestelijke jubileum presenteert het de top van de Nederlandse dans in Maastricht. Van urban Lees meer >>

Wies Bloemen

Artistiek leidster en choreograaf Wies Bloemen (1956) maakt danstheater vanuit een passie voor het directe, het aardse, het heftige. Gedurende haar carrière heeft ze een eigen taal ontwikkeld, over alle disciplines heen en los van de publieke opinie.

Haar veelzijdigheid en eigenzinnigheid zijn niet alleen terug te vinden in het verloop van haar carrière, maar ook in de voorstellingen zelf. Bloemen richt zich altijd op een maatschappelijke relevantie en op onderwerpen die nu om ons heen spelen. In die zin is het een bruisende tijd voor de dans, met alle maatschappelijke en morele vraagstukken die spelen.

Wies Bloemen: ‘Dans heeft de mogelijkheid om onderbuikgevoelens bloot te leggen die anders vooral onder de oppervlakte werken. Het is simpelweg fascinerend om voor jongeren theater te maken. Ze zijn volop in ontwikkeling en beweging. Ze zijn bezig met de wereld om zich heen en met de essentie van het leven.
Ik maak graag voor pubers omdat zij bevragen: wie ben ik, wat ben ik, waarom is de wereld zoals hij is en wat doe ik met al die gevoelens die mij overspoelen. Allemaal relevante zaken van het leven die ik aan de orde wil stellen. Ik wil ze graag verleiden met dans. En ik wil hen laten zien dat twijfels en kwetsbaarheid bij het leven horen en dat deze getoond kunnen worden. Ze zijn al zo stoer. Ik wil dans inzetten ter viering van het leven, en de buik en de nieren beroeren. Ik vind pubers moedig.’

Download hier de uitgave: Danstheater als ritueel voor het mens-zijn Een onderzoek naar de methode – Wies Bloemen 
In the same PDF you find the English translation: Dance Theatre as a Ritualistic Exploration of Our Humanity An Inquiry into the Wies Bloemen Method